DZIAŁANIA PSYCHOLOGA
Od października 2019 roku w naszej szkole realizowane są zajęcia „ Indywidualne spotkania z psychologiem w ramach projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Społecznego Unii Europejskiej. Uczestnikami projektu byli uczniowie i uczennice Zespołu Szkół Specjalnych w Lubiążu, będący jednocześnie pacjentami Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w oddziałach odwykowym i psychiatrycznym.
Od października 2019 roku w naszej szkole realizowane są zajęcia „ Indywidualne spotkania z psychologiem w ramach projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Społecznego Unii Europejskiej. Uczestnikami projektu byli uczniowie i uczennice Zespołu Szkół Specjalnych w Lubiążu, będący jednocześnie pacjentami Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w oddziałach odwykowym i psychiatrycznym.
W związku z zaburzeniami, które można było obserwować u naszych uczniów wyznaczono trzy obszary stanowiące istotną barierę w dalszym prawidłowym rozwoju umiejętności społecznych. Decyzję o zakwalifikowaniu konkretnych uczniów podejmowano na podstawie obserwacji w szkole jak również opierano się na diagnozie wykonywanej w szkole oraz oddziale przy współpracy z personelem medycznym.
Podczas zajęć uczniowie mieli możliwość pracowania w trzech obszarach obejmujących uzależnienia, kontrolę złości jak również treningu umiejętności społecznych. Sposoby pracy zaczerpnięto z Treningu Zastępowania Agresji ( blok Trening kontroli złości oraz Trening umiejętności społecznych) oraz doświadczeń i materiałów własnych prowadzącego. Wszelkie oddziaływania mieściły się w paradygmacie poznawczo – behawioralnym. Celem ogólnym projektu było wsparcie w okresie realizacji projektu indywidualnego rozwoju psychicznego uczniów a zajęcia dostosowano do zdiagnozowanych potrzeb uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych.
W zależności od tematyki zajęć cele były zróżnicowane. Najważniejsze to uzyskanie wglądu, w miarę swoich możliwości intelektualno – emocjonalnych, w problematykę uzależnienia i umiejętność odniesienia tej wiedzy do siebie ( uczniowie uzależnieni od SPA), rozszerzenie wachlarza umiejętności społecznych, by poprawić funkcjonowanie społeczne uczniów. Pośrednio powinien wzrosnąć poziom samooceny oraz poczucia kompetencji i sprawczości. Natomiast poziom lęku społecznego i przed odrzuceniem powinien się obniżyć. ( uczniowie z deficytami w zakresie umiejętności społecznych), uzyskanie świadomości własnych emocji jak również cyklu złości a dzięki temu nabycie możliwości jej zatrzymania. Tym samym powinien nastąpić wzrost samooceny oraz poczucia sprawczości. (uczniowie z deficytem kontroli złości)